Smart TV’s wereldwijd nu al 25% van de markt, groeit naar 50% in 2015

IHSHet verrassende is niet dat er steeds meer Smart TV’s verkocht worden. Er zijn simpelweg steeds minder “domme” televisies te koop de Smart TV’s worden steeds goedkoper. Hooguit verrassend is de snelheid waarmee het gaat. Afgelopen jaar een kwart, in 2015 al de helft heeft het onderzoeksbureau IHS becijferd. Overigens valt dat cijfer ook wel weer te relativeren aangezien huishoudens nu eenmaal geen jaren met een televisie doen. De gemiddelde levensduur was tot voor kort zeven jaar, maar het zou mij niets verbazen dat dit ondertussen korter is. De snelheid waarmee betere televisies op de markt komen, maar ook het feit dat nieuwe apparaten vaak efficienter met energie omgaan dan de oudere variant maakt dit ook logisch.

IHS heeft overigens de internationale markt onderzocht. Voor Nederland zouden de cijfers wel eens anders kunnen zijn. Zo stelde GFK al in 2011 vast dat er toen al 20% procent van de televisies een internet aansluiting had met de verwachting dat dit in afgelopen jaar al zou oplopen tot 36%.

Wat het onderzoek ook niet meeneemt is het aantal televisies dat via een Smart TV stick of een set-top box “smart” is gemaakt. Want een televisies zonder internet aansluiting kan prima als Smart TV functioneren als er een Xbox of een Apple TV aan gekoppeld is.

Kortom, de cijfers van IHS zijn een leuk pers event, maar voor de Nederlandse markt hebben ze eigenlijk geen waarde.

Comments are closed.